logo-zmmborkowscy
Skontaktuj się z nami:

Przekładnie ślimakowe

Przekładnia ślimakowa to prosty system napędowy. Stosuje się ją do przeniesienia mocy lub uzyskania większego momentu obrotowego na wale czynnym. Jak jest zbudowana i co warto wiedzieć przed jej zakupem?

Budowa przekładni ślimakowej

Przekładnia ślimakowa składa się z dwóch elementów: ślimaka w postaci gwintowanego wirnika śrubowego oraz ślimacznicy, czyli koła zębatego z zębami śrubowymi. Przeniesienie mocy jest możliwe dzięki tarciu na miejscu styku obu komponentów. Kąt między osiami wynosi najczęściej 90°. W zależności od zastosowania zarówno ślimaki, jak i ślimacznice mogą służyć do napędzania układu.

Charakterystyczną cechą przekładni ślimakowej jest samohamowność. Oznacza to, że jedyną możliwością przeniesienia napędu jest nadanie ruchu obrotowego ślimakowi. Właściwość ta jest wykorzystywana w wielu mechanizmach, w których zastosowanie przekładni ślimakowej eliminuje potrzebę zastosowania dodatkowego hamulca.

Przełożenie przekładni ślimakowej

Przełożenie przekładni to stosunek liczby obrotów ślimaka do liczby obrotów ślimacznicy. Informacja ta powinna zostać umieszczona na tabliczce znamionowej przekładni i określona jako parametr "i".

Przełożenie przekładni ślimakowej jest jednym z głównych parametrów użytkowych charakteryzujących przekładnię walcową. Opisuje stosunek prędkości obrotowej koła napędzającego do prędkości obrotowej koła napędzanego. Wartość przełożenia zależy od parametrów geometrycznych kół i jest równa stosunkowi wymiarów średnic podziałowych, wprost proporcjonalnych do liczby zębów.

Przełożenie wynosi 1:1, gdy oba koła przekładni mają tę samą średnicę oraz ilość zębów. Oznacza to, że na jeden obrót koła napędzającego przypada jeden obrót koła napędzanego. Stosunki te mogą mieć inne wartości, w zależności od wielkości i liczby uzębienia obu kół.

Informacja o przełożeniu powinna zostać umieszczona na tabliczce znamionowej przekładni i oznaczona jako parametr "i". Duże przełożenie jest jedną z największych zalet przekładni ślimakowych.

Rodzaje przekładni ślimakowych

przekładnia ślimakowa

Przekładnie zębate ślimakowe dzielą się najczęściej ze względu na kształt uzębienia:

  • walcowa o zębach spiralnych, pseudospiralnych lub ewolwentowych,
  • globoidalna – ślimacznice mogą mieć uzębienie walcowe lub torusowe.

Podczas wyboru przekładni ślimakowej należy zwrócić uwagę na warunki, w jakich będzie pracować urządzenie. W tym celu trzeba zapoznać się ze wskaźnikiem nazywanym klasą obciążenia:

  • A – obciążenie jednostajne,
  • B – umiarkowane obciążenie udarowe,
  • C – wysokie obciążenie udarowe.
przekładnia ślimakowa

Im wyższa odporność na obciążenia, tym wyższa cena przekładni ślimakowej.

Przekładnie ślimakowe znajdują powszechne zastosowanie w budowie mechanizmów napędowych maszyn. Znajdziemy je w układach sterowniczych pojazdów, obrabiarkach i podzielnicach. Nowoczesne przekładnie ślimakowe mogą być też używane w produkcji precyzyjnych urządzeń technologicznych.

Chcesz uzyskać więcej informacji dotyczących produkcji przekładni ślimakowych? Skontaktuj się z nami, a chętnie doradzimy Ci wybór najlepszego rozwiązania!